سه شنبه ۱۶ اسفند ۰۱

از بيماري شقاق مقعدي يا فيشر چه مي‌دانيد؟ علت و علائم بيماري چيست؟

مطالب به روز پزشكي در حوزه سلامت و درمان بيماريها

از بيماري شقاق مقعدي يا فيشر چه مي‌دانيد؟ علت و علائم بيماري چيست؟

شقاق يا فيشر از جمله بيماري‌هاي مقعدي است كه كمتر به گوش مردم عادي رسيده است و متأسفانه اطلاعات درست كمي درباره اين بيماري ميان مردم در حال مبادله بوده و در اغلب موارد با بيماري هموروئيد يكسان تصور مي‌شود.اگر به ترك‌هاي پوستي ايجاد شده در فصل‌هاي سرد سال در اطراف لب كه معمولاً براي بسياري افراد ملموس و قابل تجربه است، دقت نماييد به راحتي متوجه مفهوم اين بيماري خواهيد شد. اين ترك و آسيب بافتي كه به شكل يك شكاف و از هم گسيختگي بافتي در ناحيه ديواره مقعد بروز مي‌كند شقاق مقعدي يا فيشر نام داشته و فوق العاده دردناك و آزار دهنده است.

به صورتي كه مي‌تواند اجابت مزاج و زندگي عادي روزمره فرد را دچار اختلال كرده و حتي باعث خودداري فرد از عمل دفع به خاطر تحمل درد زياد در ناحيه شود كه البته نتيجه عكس داشته و با هر بار تاخير در عمل دفع فشار وارد بر ناحيه به دليل خشك و سفت شدن مدفوع بيشتر خواهد شد. بيماري شقاق در بارداري هم مشاهده مي شود كه ميتواند علل مختلفي داشته باشد.  بيماري شقاق در كودكان و نوزادان هم ديده مي شود، گرچه شيوع زيادي ندارد اما به دليل اهميت و دردناك بودن اين بيماري بايد سريع تر تحت درمان قرار گيرد.

علت بيماري شقاق مقعدي يا فيشر چيست؟

اگرچه هنوز علت دقيق و واضخي براي ابتلا به بيماري شقاق مقعدي يافت نشده است ولي به نظر مي‌رسد معمولاً اعمال فشار بيش از اندازه در زمان دفع مدفوع باعث كشيدگي ديواره مقعد و ايجاد ترك بافتي در آن خواهد شد. اين فشار در اكثر مواقع در هنگام ابتلا به اسهال و يا يبوست شديد و مكرر بروز مي‌كند.با اين حال اين بيماري گاهي با انواع بيماري‌هاي زمينه‌اي دريچه مقعد و كف لگن مانند گرفتگي يا اسپاسم عضلاني دريچه مقعد كه با درجاتي از فشار خود به خودي در ناحيه همراه است، بروز خواهد كرد. بنابراين تصميم‌گيري درباره درمان مؤثر اين بيماري مستلزم آگاهي از علت دقيق ايجاد بيماري فيشر يا شقاق مقعدي در فرد بوده و بدون انجام بررسي‌هاي لازم تشخيصي نمي‌توان به درستي در جهت درمان فرد اقدام نمود.

علايم بيماري شقاق مقعدي يا فيشر چيست؟

بيماري فيشر يا شقاق مقعدي به دليل آسيب بافتي در ناحيه مقعد مي‌تواند با علايم مختلفي همراه باشد. البته تعداد علايم و شدت آن در افراد مختلف بسته به علت به وجود آورنده بيماري نيز مي‌تواند متفاوت باشد كه لازم است تا فرد به وجود اين علايم در خود دقت نموده و در صورت بروز پزشك خود را از وجود آن مطلع سازد. اين علايم عبارت اند از:

  • درد مقعدي: ناحيه انتهايي دريچه مقعد داراي اعصاب و گيرنده‌هاي درد فراواني است كه اين حالت در صورت آسيب بافتي در محل مي‌تواند با درد شديد همراه باشد.
  • درد هم زمان با اجابت مزاج و يا بعد از آن: خروج مدفوع مي‌تواند حالت كششي بر روي ترك ايجاد شده در ديواره مقعد ايجاد كرده و باعث تشديد احساس درد در محل شود. معمولاً عبور مدفوع حجيم و پر فشار حين ابتلا به اسهالو يا مدفوع سفت و زوركي حين ابتلا به يبوست اين حالت را تشديد مي‌كند.
  • خونريزي مقعدي: با عميق شدن ترك ايجاد شده در ديواره مقعد ممكن است مويرگ‌هاي ناحيه نيز دچار آسيب شده و منجر به خونريزي قرمز روشن در فرد شوند. زيرا اين خون از همان قسمت انتهايي مقعد جاري شده و حالت تازگي خود را حفظ خواهد كرد.
  • وجود خون جدا بر روي مدفوع: طبيعي است كه در صورت خونريزي در ديواره مقعد به شكل جداگانه از مدفوع بر روي كف سرويس بهداشتي و يا سطح مدفوع رؤيت شود و يا فرد هنگام خشك نمودن مقعد بعد از اجابت مزاج با دستمال توالت خونين مواجه گردد.
  • بروز زائده‌ي اضافي كوچك در محل: اين نشانه نيز بيشتر در شقاق مقعدي مزمن رؤيت شده و به شكل يك گوشت اضافي كوچك در انتهاي شكاف ايجاد شده ظاهر مي‌شود.
  • سوزش و خارش مقعدي: ترشحات تند و اسيدي مدفوع و يا روده مي‌تواند منجر به احساس سوزش و يا خارش در محل ترك بافتي و يا اطراف آن شود.
  • ترك بافتي مقعد: معمولاً در موارد مزمن بيماري فيشر يك ترك واضح در ديواره مقعد ديده خواهد شد كه تا قسمت بيروني مقعد هم كشيده شده است.

منبع : بيچشك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.