سه شنبه ۱۶ اسفند ۰۱

ليپوساكشن چيست و چگونه چربي ها را حذف ميكند؟

مطالب به روز پزشكي در حوزه سلامت و درمان بيماريها

ليپوساكشن چيست و چگونه چربي ها را حذف ميكند؟

جراحي ليپوساكشن, رفع چربي هاي موضعي

 

امروزه روشهاي زيادي جهت كاهش حجم چربي هاي موضعي مانند ليزر ليپوليز  مزوتراپي , كاويتيشن  , كرايوليپوليز, RF  و …وجود دارد كه با اين روشها و طي جلسات متعدد فرد ميتواند بصورت محدودي تقيير سايز بدهد. ولي بنظر ميرسد كه هنوز ليپوساكشن موثرترين گزينه به تنهايي يا در تركيب با روش هاي ديگر براي رفع چاقي موضعي باشد.

تقريبا دو دهه است كه جراحي ليپوساكشن به عنوان روشي جهت رفع چربي هاي موضعي بكار ميرود. هر سال دهها هزار مورد از جراحي ليپوساكشن در سرتاسر دنيا انجام ميشود. روشهاي انجام آن و لوازم و دستگاههاي بكار گرفته در عمل ليپوساكشن  در طي سالها پيشرفت زيادي كرده است و بنظر ميرسد كه ليزر ليپوليز آخرين پيشرفت در حال حاضر باشد. ولي هميشه يك اصل اساسي در مورد ليپوساكشن وجود دارد كه مورد قبول همه جراحان است كه ليپو ساكشن روشي جهت كاهش وزن نميباشد .

 

ليپوساكشن با استفاده از مكش چربي ها را از بدن خارج مي سازد. در هنگام ليپوساكشن لوله هاي نازك و كوچك با سر پهن(كانولا) از طريق برش هاي كوچك وارد بدن مي شود و پزشك لوله را زير پوست حركت مي دهد تا به منطقه اي برسد كه چربي در آن جا جمع شده است سپس از طريق اين لوله چربي از بدن خارج مي شود.

 

بهترين كانديد براي ليپوساكشن 
بايد انتظارات شما از ليپوساكشن واقعي باشد نه رويايي. بايد بدانبد كه ليپوساكشن ظاهر شما را بهبود بخشيده واعتماد به نفس شما را افزايش ميدهد ،اما ضرورتا بدان معنا نيست كه كاملا با ايده آل شما مطابقت نمايد.
بهترين كانديد براي ليپوساكشن افراد با وزن تقريبا نرمال با پوستي سالم و انعطاف پذير هستند كه دچار مناطقي از چربي اضافي باشند. سن فاكتور مهمي نيست اما اصولا هر چه سن بالاتر باشد،انعطاف پذيري پوست كمتر ميشود.

 

كشيدن چربي, ليزر ليپوليز

ليپوساكشن جايگزين ورزش و رژيم غذايي مناسب نيست.

 

چرا عمل ليپوساكشن انجام مي شود:
مهمترين هدف ليپوساكشن شكل دهي يك يا چند منطقه از بدن است نه كاهش وزن. ليپوساكشن معمولا روي مناطقي انجام مي شود كه به رژيم و ورزش پاسخ نمي دهد. اين مناطق اغلب در بيرون ران ها و باسن در زنان، و كمر و پشت در مردان است. در عمل ليپوساكشن  مناطقي كه به صورت معمول تحت عمل قرار مي گيرد شامل صورت، گردن، كمر، پشت، باسن، پاها، بالاي بازو است.

 

ليپوساكشن گاهي همراه با ساير جراحي هاي زيبايي مانند برداشتن شكم (ابدومينوپلاستي) ، كوچك كردن سينه، يا با كشيدن صورت همراه مي شود.

 

ليپوساكشن همچنين جهت درمان بيماري هايي خاص مورد استفاده قرار مي گيرد:
• تومور خوش خيم چربي (ليپوماس)
• بزرگي غير طبيعي سينه در مردان (جنيكوماستيا يا سودوجنيكوماستيا)
• مشكل در متابوليسم چربي در بدن(ليپواستروفي)
• تعرق بيش از حد در زير بغل(تعريق زير بغل)

 

ليپوساكشن جهت درمان چاقي مورد استفاده قرار نمي گيرد و سلوليت يا ترك روي پوست با آن بر طرف نمي شود.

 

كدام قسمت از بدن را ميتوان ساكشن كرد
گردن و غبغب، بازو ، سينه ، شكم و پهلو ها و پوبيس (ناحيه بالاي قسمت تناسلي) ، پشت و كمر ، باسن ، رانها ،  زانوها ، ساق و برجستگي هاي پشتي و جلويي ناحيه زير بغل


نوع بيهوشي جراحي ليپوساكشن
انواع مختلفي از روشهاي بيهوشي در ليپوساكشن به كار مي رود. اگر قرار است كه ليپوساكشن به صورت محدود و با حجم كم انجام شود، بيحسي موضعي كفايت ميكند،اما در صورت تمايل بيمار ،به صورت همزمان از داروهاي آرام بخش و خواب آور نيز استفاده ميشود. در برخي موارد خصوصا با حجم هاي بالا ي ليپوساكشن ، بيهوشي عمومي كاربرد دارد .

 

هزينه عمل ليپوساكشن, مضرات عمل ليپوساكشن

با استفاده از عمل ليپوساكشن ميتوان بزرگي غير طبيعي سينه در مردان را درمان كرد.

 

پس از عمل چه اتفاقي مي افتد
پس از عمل منطقه تحت عمل را محكم بانداژ مي كنند تا از بروز تورم، كبودي و درد جلوگيري شود. بر حسب منطقه اي از بدن كه تحت درمان قرار گرفته است از باند و چسب، لوله هاي محافظ (مانند لوله هايي كه جهت درمان رگ واريس مورد استفاده قرا رمي گيرد) كمربند و ديگر لباس هاي محكم استفاده مي شود.

 

ممكن است بيمار مجبور شود به مدت سه الي چهار هفته از لباس ها و بانداژ محكم استفاده نمايد در ظرف مدت هفت الي 10 روز اول پس از اين عمل جراحي نيز كبودي و تورم رخ مي دهد و چند روز از محل برش ها مايعات خارج مي شود و جهت كاهش بروز عفونت به بيمار ممكن است انتي بيوتيك داده شود.

 

بسياري از افراد پس از عمل ليپوساكشن ، پس از اينكه اثر بيهوشي و داروهاي آرامبخش از بين رفت قادر هستند بلند شده و حركت كنند. و به محض اينكه بيمار بهتر شد مي تواند فعاليت روزمره خود را آغاز نمايد گرچه اين امر از چند روز تا چند هفته به طول مي انجامد. بسياري از افراد در ظرف چند روز فعاليت هاي خود را از سر مي گيرند. البته اگر منطقه وسيع تري تحت درمان قرار گرفته باشد دوره درمان بيشتر طول مي كشد.

 

تكنيك جراحي ليپوساكشن: 
از طريق برشهاي كوچك 3-4 ميلي متري وبا استفاده از لوله هاي فلزي باريك و دستگاه مكنده چربي هاي عمقي برداشته ميشوند . محل برشها طوري انتخاب ميشود كه اسكار آن مشخص نباشد.
يكي از روشهاي جديد در ليپوساكشن ،استفاده از اولترا سوند(امواج صوتي) است. به دليل وجود عوارض بيشتر استفاده از آن محدود به مناطقي از بدن است كه حاوي چربي متراكم بوده و با روش معمول قابل كشيدن نباشد.
زمان مورد نياز جهت ليپوساكشن بسيار متغير بوده و بسته به تعداد نواحي و ميزان چربي كه بايد ساكشن گردد مي تواند از يك تا چهار ساعت به طول بيانجامد .

 

رفع چربي هاي موضعي, هزينه عمل ليپوساكشن

تورم طولاني مدت پاها يكي از عوارض ليپوساكشن مي باشد.

 

حقايق مهم درباره ي مخاطرات ليپوساكشن
تصميم براي انجام ليپوساكشن بسيار فردي بوده و شما بايد تصميم بگيريد كه فوائد عمل منطبق با اهداف شماست ، و آيا مخاطرات و عوارض احتمالي براي شما قابل پذيرش است ؟ جراح پلاستيك شما و يا پرسنل درماني جزئيات مخاطرات همراه با اين عمل را براي شما توضيح خواهد داد . از شما خواسته مي شود كه برگه ي رضايت را امضاء كنيد كه نشان مي دهد شما نوع عمل جراحي خود و مخاطرات و عوارض محتمل را كاملا فهميده ايد .

 

بعضي از مخاطرات عمل ليپوساكشن شامل موارد زير هستند:
• طرح خارجي ناصاف
• چين خوردگي يا پوست شل
• آسيب پوست يا عصب
• رنگ غير طبيعي
• عفونت
• لخته هاي چربي
• لخته هاي خوني
• از دست دادن بيش از حد مايع يا تجمع بيش از حد مايع
• جوشگاه نامطلوب
• سوختگي حرارتي ناشي از اولتراسوند ( در موارد تكنيك ليپوپلاستي با كمك اولتراسوند )
• خطرات بي هوشي
• خونريزي ( هماتوم )
• تغييرات حس پوست - تغيير رنگ يا تورم
• عدم قرينگي
• درد كه ممكن است طولاني مدت باشد
• آسيب به عناصر عمقي تر از قبيل : اعصاب ، عروق خوني ، عضلات ، ريه ها ، و احشاء شكمي
• اشكال در ترميم زخم
• تورم طولاني مدت پاها
• ترومبوز( لخته ) وريد عمقي ، عوارض قلبي و ريوي
• احتمال نياز به جراحي مجدد

 

به چه چيزي توجه كنيم:
ليپوساكشن فقط بايد توسط پزشك كه در زمينه ليپوساكشن و عمل جراحي پوست، و در زمينه بروز عوارض در حين عمل و نحوه برخورد با آن دوره ديده است صورت گيرد. اگر ليپوساكشن همراه با ساير عمل هاي جراحي زيبايي صورت نگيرد خطر بروز عوارض كمتر مي شود.

اگر تصميم داريد وزن خود را كاهش دهيد ليپوساكشن جايگزين ورزش و رژيم غذايي مناسب نيست. در واقع بسياري از جراحان زيبايي بر اين باورند بهترين كانديداي عمل ليپوساكشن افراد سالمي هستند كه وزن نسبتا مناسبي دارند اما چربي هاي بدن آنها سفت است و به ورزش پاسخ نمي دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.