چهارشنبه ۱۷ اسفند ۰۱

هر آنچه بايد درباره پروتز سينه بدانيد

مطالب به روز پزشكي در حوزه سلامت و درمان بيماريها

هر آنچه بايد درباره پروتز سينه بدانيد

پروتز سينه‌ داراي انواع و جنس‌هاي مختلفي است. زنان به طور طبيعي داراي سايز و شكل سينه‌ي متفاوت هستند. سالانه هزاران نفر از زنان براي اولين بار تحت جراحي پروتز سينه‌ قرار مي‌گيرند و عده‌اي نيز پروتز سينه‌ مصنوعي تهيه مي‌كنند. بسياري از زنان نگران ظاهر بدن خود پس از از دست دادن همه يا بخشي از سينه هستند.

 

برخي از زنان ممكن است احساس كنند كه با استفاده از پروتز سينه شكل طبيعي بدن خود را از دست مي‌دهند و اين موضوع براي آنان بسيار ترسناك و ناراحت‌كننده است. هر چند واكنش‌هاي اين چنيني نسبت به پروتز سينه بسيار طبيعي است. معمولاً با گذشت زمان فرد احساس راحتي بيشتري با تغييرات صورت گرفته در بدن خود پيدا خواهد كرد.

 

برخي از زنان با پروتز سينه‌ ي خارجي خود بسيار راحت هستند و از شكل پستان مصنوعي خود بسيار خرسندند. زناني كه از كوچكي سينه خود رنج مي‌برند نيز مي‌توانند با كمك اين پروتزهاي راحت مشكل خود را حل كنند. هر چند پروتز خارجي همانند يك عضو اضافي ممكن است براي برخي زنان ايجاد مزاحمت كند و در نوع لباس پوشيدن آن‌ها محدوديت به وجود آورد.

گاهي اوقات پروتز خارجي منجر به تعريق و احساس گرما در فرد و حتي حساسيت پوستي مي‌شود. برخي از زنان نيز با اين اندام مصنوعي خود در طول فعاليت بدني و ورزش مشكلاتي دارند. بسياري از زنان هميشه نگران افتادن و جدا شدن پروتز سينه‌ خود در ميان جمع هستند. پروتزهاي خارجي سينه علي رغم مشكلاتي كه ممكن است داشته باشند مي‌توانند بدون قرار دادن فرد در معرض عوارض احتمالي جراحي سينه نياز فرد را تأمين كنند. در واقع همين پروتزهاي مصنوعي سريع‌ترين راه براي پر كردن فضاي خالي پستان فرد هستند.

 

پروتز سينه چيست؟

پروتز سينه‌ داراي انواع و جنس‌هاي مختلفي است. افراد مي‌توانند نوعي را براي خود انتخاب كنند كه با آن احساس راحتي بيشتري دارند. يك پروتز خوب بايد علاوه بر حس راحتي، ظاهر زيبايي به سينه‌هاي فرد بخشد و همچنين داراي كيفيت و طول عمر مناسب باشد. پروتز سينه مي‌تواند به بهبود تعادل روحي و وضعيت جسمي فرد پس از جراحي برداشتن سينه كمك كند.

 

 

به طور كلي پروتز سينه به دو دسته كلي تقسيم مي‌شود، انواع داخلي كه در جراحي‌هاي كاشت سينه به منظور ترميم يا حجيم كردن سينه استفاده مي‌شود و پروتز سينه خارجي كه به شكل سينه‌ي مصنوعي در زير لباس به تقليد از شكل پستان قرار مي‌گيرد. پروتز سينه خارجي در زير لباس مي‌تواند همانند يك پستان واقعي ظاهر شود. طيف گسترده‌اي از انواع پروتز سينه خارجي موجود است. برخي از آن‌ها داراي بند نگه‌دارنده هستند و برخي به پوست از طريق چسب مخصوص يا آهن‌ربا متصل مي‌شوند.

هر نوع پروتز سينه نياز به مراقبت‌هاي ويژه خود دارد. اگر مي‌خواهيد پروتز سينه شما بيشترين طول عمر ممكن را داشته باشد، بايد نكات مراقبت از آن را به درستي و دقيق انجام دهيد. برخي پروتزهاي خارجي سيليكوني نياز به شستن روزانه با آب گرم و صابون دارند كه پس از هر بار شست‌وشو بايد با حوله كاملاً خشك شوند. برخي پروتزها داراي مواد پاك‌كننده مخصوص به خود براي شست‌وشو هستند. در صورت عدم استفاده از پروتز مصنوعي پستان بايد آن را درون جعبه مخصوص خود نگه‌داري كرد. بايد پروتز پستان را از مواجهه با اشياء تيز كه باعث نشت مواد درون آن خواهد شد، دور نگه داشت.

 

انواع پروتز سينه و وجه تمايز آنها با هم

پروتز در انواع اشكال، اندازه‌ و رنگ‌‌هاي متفاوت پوست موجود است. پروتزها از موادي ساخته شده‌اند كه در حركت، وزن و احساس به يك پستان طبيعي بسيار شبيه هستند. نكته حائز اهميت در انتخاب پروتز سينه اين است كه آن را مناسب شيوه زندگي خود برگزينيد.

 

انواع پروتز سينه:

 

پروتز كامل يا استاندارد سينه

اين پروتز در افرادي كه سينه‌هاي خود را به طور كامل برداشته‌اند، كاربرد دارد. اين پروتزها بر روي ديواره‌ي قفسه‌سينه قرار مي‌گيرند. در صورتي كه فرد هر دو سينه خود را از دست داده باشد، مي‌تواند به راحتي هر نوع و شكلي از پروتز سينه را انتخاب كند. ولي در مواردي كه فقط به يك پروتز سينه كامل نياز دارد، انتخاب پروتز مشابه و در سايز پستان ديگر خود كمي مشكل مي‌شود.

 

پروتز ناكامل سينه

يك پروتز جزئي است و در زناني كه بخشي از پستان خود را از دست داده‌اند، استفاده مي‌شود. اين پروتز درون سينه‌بند فرد قرار مي‌گيرد و آن قسمت خالي سينه را پر مي‌كند. اين پروتزها نيز همانند اكثر پروتزهاي كامل پستان از مواد سيليكوني ساخته مي‌شود.

 

پروتز شل سينه

اين يك نوع پروتز معمولاً در زناني كه داراي سينه‌هايي با اندازه و سايز متفاوت هستند كاربرد دارد و مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين پروتز از جنس ژل سيليكون و داراي پوسته‌ي نرمي است كه به سينه كوچك‌تر متناسب با سينه بزرگ‌تر حالت مي‌دهد و آن دو را با هم منطبق مي‌كند. همچنين اين نوع پروتز مي‌تواند در زناني كه عمل جراحي بازسازي پستان نامؤفق داشتند و نتوانسته‌اند پس از جراحي به سينه‌هاي متقارني دست يابند، بسيار مفيد باشد.

 

پروتز ميله‌اي سينه

اين پروتز نوع ديگري از پروتزهاي سينه است كه داراي يك ميله‌ي حمايتي است و به صورت مستقيم روي پوست و بدن قرار مي‌گيرد. پروتز داراي ميله در مواقعي كه فرد قصد فعاليت بدني بيشتر دارد و مي‌خواهد از سوتين‌هاي آزادتر و بدون بند استفاده كند، كاربرد دارد. برخي از آن‌ها داراي سطح چسبنده جدا شونده‌اي هستند كه در صورت لزوم و در مواقع نياز وصل يا جدا خواهد شد.

 

فرم پروتز سينه:

 

پروتز متقارن سينه

پروتز سينه فرم متقارن معمولاً به شكل بيضي يا مثلثي است كه مي‌تواند در هر دو سمت چپ يا راست استفاده شود.

 

پروتز قطره اشكي سينه

پروتز قطره اشكي اغلب براي زناني كه مي‌خواهند قسمت پاييني سينه خود را پر كنند، مناسب‌تر است و همچنين مي‌تواند در سمت راست يا چپ استفاده شود.

 

پروتز نامتقارن سينه

به طور كلي اين نوع پروتز تر براي زناني كه عمل جراحي گسترده‌تر داشته‌اند و بافت عضله‌اي آن‌ها تا زير بازو يا بالاي قفسه‌سينه برداشته شده ، مناسب‌تر است. اين پروتزها به طور خاص براي سمت چپ يا راست طراحي شده‌اند.

 

وزن پروتز سينه

پروتز سيليكوني در وزن‌هاي مختلف ساخته مي‌شود. مناسب‌ترين وزن پروتز سينه را مي‌توان با توجه به سنگيني پستان طبيعي خود انتخاب كرد. البته در مواردي كه هر دو سينه برداشته شده است، انتخاب وزن كمي آسان‌تر خواهد بود. وزن مناسب يك پروتز كامل ممكن است به شما احساس متعادل‌تري با توجه به وزن پستان ديگر دهد. با اين حال، اگر نياز به يك پروتز بزرگ داريد بهتر است از انواع سبك‌تر آن انتخاب كنيد، زيرا استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

 

مواد پروتز سينه

امروز بيشتر پروتزهاي سينه از سيليكون كه يك ماده ژل مانند و نرم است، ساخته مي‌شوند. يك پروتز سيليكوني مي‌تواند ظاهري واقعي‌تر و احساسي طبيعي‌تر در فرد ايجاد كند. بسياري از زنان پروتز جنس سيليكوني را به دليل احساس طبيعي آن براي شريك جنسي حين رابطه‌ي جنسي انتخاب مي‌كنند. دو نوع پروتز سينه سيليكوني موجود است كه عبارتند از:

 

نامتقارن: فقط براي سمت چپ و يا تنها براي سمت راست طراحي شده است.

متقارن يا گلابي شكل: اين نوع در هر دو طرف قابل استفاده است و مي‌تواند فضاي خالي سينه را به راحتي پر كند.

پروتز سينه سيليكون ممكن است در مقايسه با مدل‌هاي فومي به ويژه براي زناني با سينه‌هاي بزرگ، سنگين‌تر به نظر برسد. اين پروتز با وجود سنگين بودن با تعادل وزن به استوار ماندن شانه‌ها در حمايت از آن كمك مي‌كند. اين جنس پروتز براي 2 الي 5 سال عمر خواهد كرد، به شرطي كه تحت آسيب ناشي از آب نمك، كلر و آب داغ قرار نگيرد. زيرا در اين شرايط پوسته‌ي خارجي آن تخريب خواهد شد. انواع پروتز سيليكوني قابليت شست‌وشوي دستي دارند.

البته انواع ديگري از پروتزها مانند فوم مصنوعي نيز در دسترس هستند. پروتز سينه فوم سبك‌تر و خنك‌تر است. پروتز جنس فوم براي افراد فعال يا زناني كه در محيطي با آب و هواي گرم زندگي مي‌كنند، مناسب‌تر خواهد بود. پروتز مخصوص شنا از جنس مقاومي ساخته شده است تا در مقابل آب نمك يا كلر آسيب نبيند.

 

رنگ پروتز سينه

هر چند كه امكان رسيدن به رنگ دقيق پوست كمي مشكل است اما توليدكنندگان پروتز، آن‌ها را در انواع رنگ‌هاي پوست ساخته‌اند تا استفاده كنندگان بتوانند با رضايت بيشتري پروتز مصنوعي خود را انتخاب كنند. داشتن يك پروتز نزديك به رنگ پوست مي‌تواند به احساس راحتي و اعتماد به نفس بيشتر فرد كمك كند. حتي برخي از شركت‌ها براي جلب رضايت به صورت سفارشي رنگ پروتز مورد نظر مشتري را توليد مي‌كنند. برخي از زنان نيز با خريد يك پوشش براي پروتز سينه، رنگ آن را به پوست خود نزديك‌تر مي‌كنند.

 

پوشش‌ها و قاب‌هاي پروتز سينه

برخي پوشش‌ها براي حمايت بيشتر از اين عضو مصنوعي ساخته مي‌شوند. ممكن است استفاده از برخي از پشتوانه‌هاي طراحي شده مانند پارچه يا يك پانل نرم ژله‌اي به همراه پروتز در ايفاي اين نقش مؤثرتر باشند. در واقع اين پوشش است كه مي‌تواند ناهمواري موجود در قفسه‌سينه را جبران كند و باعث قرارگيري متناسب پروتز بر روي سينه شود. از ديگر مزاياي پوشش پروتز سينه جلوگيري از صدايي است كه هنگام گير افتادن هوا در پشت پروتز ايجاد مي‌شود. پوشش مناسب مي‌تواند از ايجاد راش و حساسيت نسبت به پروتز بر روي پوست ناحيه‌ي قفسه‌سينه جلوگيري كند. برخي پروتزها داراي پوشش هستند و برخي بايد جداگانه سفارش داده شوند.

 

پروتز نوك سينه

نوك سينه‌هاي مصنوعي نيز از سيليكون نرم ساخته شده‌اند كه مي‌توانند در يك پستان بازسازي شده يا يك فرم پستان داراي نوك صاف يا فرو رفته استفاده شوند. آنها در اندازه‌هاي مختلف و رنگ‌هاي متنوع پوست در دسترس هستند. اما برخي توليد‌كنندگان به صورت سفارشي، رنگ مورد نظر فرد را مطابق با نوك سينه‌ي ديگر توليد مي‌كنند.

 

لباس‌هاي ويژه متناسب با يك پروتز

لباس زير زنانه مناسب با يك جيب براي نگهداري پروتز طراحي شده است. جيب‌هاي دوخته شده به پستان بند يا لباس نيز مي‌تواند براي جاگذاري پروتز سينه استفاده شود. در صورت خريد پروتز سينه سفارشي ديگر نيازي به خريد جداگانه لباس يا بند ويژه نيست. مايوهاي مخصوصي نيز براي نگهداري پروتز در محل در زمان شنا توليد شده‌اند.

 

موارد كاربردي پروتز سينه

پروتز سينه داخلي يا خارجي مي‌تواند در افرادي كه به دليل داشتن سرطان يا مشكلات پستان مجبور به برداشت بخشي يا تمام قسمت‌هاي سينه‌ي خود شده‌ا و اين عضو زيباي خود را از دست داده‌اند، به منظور پر كردن جاي خالي سينه استفاده شود. البته برخي از زنان نيز به طور مادرزادي فاقد يك سينه هستند يا سينه‌هاي نامتقارن و با شكل غير طبيعي دارند كه مي‌توانند با پروتز سينه بسياري از مشكلات ظاهري خود را برطرف كنند. پروتز سينه همچنين در افراد داراي سينه‌هاي بسيار كوچك كاربرد دارد. اين افراد مي‌توانند با استفاده از پروتز مصنوعي يا روش پر هزينه‌تر آن يعني جراحي پروتز سينه به فرم ايده‌آل پستان خود برسند. تغيير شكل و كاهش حجم پستان پس از زايمان و دوران شيردهي را نيز مي‌توان با جراحي پروتز سينه اصلاح كرد. انتخاب نوع پروتز داخلي يا خارجي تا حد زيادي بستگي به ميزان مشكلات سينه فرد، انتظارات او از پروتز سينه و تشخيص و صلاح ديد جراح پلاستيك دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.